Derfor er tydelig kommunikasjon med avfallsleverandøren viktig

Del dette innlegget
Derfor er tydelig kommunikasjon med avfallsleverandøren viktig
Franzefoss

Skrevet av:
Franzefoss

Vi gjør oppmerksom på at nye sorteringskrav eller andre endringer vedrørende kildesortering kan ha oppstått etter at dette blogginnlegget ble skrevet og publisert.

En avfallsløsning skal ikke bare sørge for god sorteringsgrad, men må også være praktisk og kostnadseffektiv. For å få til det er tydelig kommunikasjon med avfallsleverandøren viktig.

Før du inngår en avtale med en avfallsleverandør, har dere gjerne gått gjennom hvilke avfallstyper bedriften din produserer og i hvilke mengder. Men dette kan endre seg. Omstendigheter kan gjøre at bedriften din produserer vesentlig mer avfall eller vesentlig mindre avfall enn først antatt.

 

Når bør du ta kontakt med avfallsleverandøren din?

  • Hvis det er vesentlige endringer i avfallsmengden
  • Hvis det er vesentlige endringer i avfallstyper
  • Hvis du er usikker på hva som kan sorteres ut
  • Hvis avfallsløsningen ikke fungerer optimalt

Dersom det oppstår mer eller mindre avfall i bedriften din enn det dere beregnet på forhånd, er det viktig at du tar kontakt med avfallsleverandøren din om dette. Hvis du produserer mindre avfall, kan avfallsleverandøren hente avfallet sjeldnere, og det er penger å spare. Hvis du produserer mer avfall, kan det være annet utstyr, som for eksempel komprimerende utstyr, som gjør avfallsløsningen bedre. En komprimator presser avfallet sammen, slik at det tar mindre plass, og reduserer transportbehovet.

 

God kommunikasjon kan gjøre løsningen rimeligere

I tillegg til endringer i avfallsmengde kan det også forekomme endringer i avfallstyper. Det kan for eksempel oppstå mye plast over en kortere eller lengre periode, og det kan være behov for å sette inn en container eller annet sorteringsutstyr for dette. Foruten at det er rimeligere å levere rene avfallstyper enn blandet avfall, har noen avfallstyper så gode løsninger for materialgjenvinning at du i tillegg kan levere det gratis. Eksempler på dette kan være metaller, papp og plastfolie. Det er derfor lurt å ta kontakt med avfallsleverandøren din dersom det oppstår nye avfallstyper i bedriften.

 

Unngå misforståelser

God kommunikasjon mellom kunde og avfallsleverandør er også viktig for å unngå misforståelser. Avfall og avfallstyper kan være komplekst, og det er ikke alltid like innlysende hva som skal sorteres hvor. Når det gjelder plast, finnes det for eksempel utallige typer med forskjellige egenskaper som skal sorteres for seg. Selv om du har en beholder for blandet avfall, kan den ikke inneholde impregnert trevirke, lysstoffrør eller annet farlig avfall. For å unngå sorteringsgebyr eller andre misforståelser, er det viktig å ta kontakt med avfallsleverandøren om det er noe du er usikker på.

Les også: Dette bør du vite om avfallshåndtering

Ha en fast møteplan

Hvis du synes tidspunktet for tømming av avfallet ikke er optimalt, at sorteringsutstyret tar for stor plass, eller at det er utfordrende å få til god sortering på arbeidsplassen, bør du ta kontakt med avfallsleverandøren din. De fleste avfallsleverandører har også en fast møteplan enten kvartalsvis eller årlig. Dersom du ikke har det og ønsker det, kan du be avfallsleverandøren sette opp en. I disse møtene kan du gi tilbakemeldinger og dele erfaringer. Selv om du kanskje ikke har noe spesielt du er direkte misfornøyd med, kan et slikt møte gjøre at dere sammen kommer frem en bedre avfallsløsning.

Husk at det er bedre å ta kontakt med avfallsleverandøren din én gang for mye enn én gang for lite. Det kan spare deg for frustrasjon, misforståelser, feilsortering og ikke minst – utgifter!

 

New call-to-action

Del dette innlegget