Slik får du ryddige fakturaer

Del dette innlegget
Slik får du ryddige fakturaer
Franzefoss

Skrevet av:
Franzefoss

Vi gjør oppmerksom på at nye sorteringskrav eller andre endringer vedrørende kildesortering kan ha oppstått etter at dette blogginnlegget ble skrevet og publisert.

Fakturaer i dag blir i større og større grad behandlet automatisk, og da er det desto viktigere at opplysningene er korrekte. Dersom ordren må krediteres eller faktureres på nytt, kan det koste deg som kunde både tid og penger.

Staten stiller strenge krav til hva en faktura skal inneholde. Det kan være en klar beskrivelse av varen eller tjenesten, antall, mengde eller omfang av varen eller dato for bestillingen. Når du bestiller en tjeneste fra en avfallsleverandør, kan tjenester som står oppført, være utplassering og innhenting av container, dagsleie og fakturering for ulike typer avfall. Disse er gjerne oppført med en linje per tjeneste, så er bestillingen stor, kan fakturaen komme på flere sider.

 

Oppgi riktige kundeopplysninger

Loven stiller også krav til at kundens navn, organisasjonsnummer og kostnadssted skal være riktig. Dette er opplysninger kunden sitter på, og som du må sørge for at er korrekte.

Du må huske på å oppgi riktig:

  • Kundenummer og -navn
  • Kostnadssted og prosjektnummer
  • Referansenummer

For kunder som har flere selskaper, er det særlig viktig å kontrollsjekke at kundenummeret og -navnet er korrekt. Det er også viktig å forsikre seg om kundenummeret man bruker er knyttet til riktig organisasjonsnummer. Mange bedrifter leier i dag inn ekstern hjelp til å behandle fakturaer, og da er det viktig at disse opplysningene er korrekte, slik at fakturaen behandles riktig.

 

Unngå skjulte kostnader

Skjulte kostnader kan også føre til at fakturaen oppleves uryddig. Eksempler på skjulte kostnader kan være bompenger, sorteringsgebyr og fakturagebyr. Dette er kostnader som ikke nødvendigvis står oppført i avtalen, men som kun står i salgs- og leveringsbetingelsene.

Det er derfor lurt å lese salgs- og leveringsbetingelsene nøye i forkant, slik at du ikke blir overrasket når fakturaen kommer. Et godt tips er også å velge e-faktura. Da slipper du i mange tilfeller fakturagebyret. En annen fordel er at du enklere kan kommunisere med avfallsleverandøren i etterkant dersom du opplever feil eller mangler.

Les mer om skjulte kostnader her. 

 

Feilfakturering kan koste deg dyrt

Feilfakturering er både kostnads- og tidkrevende for leverandørene, men kan også bli det for deg som kunde. Noen leverandører tar ekstra gebyr dersom de må etterfakturere, da det tar tid å behandle en ordre eller bestilling på nytt. I tillegg tar det tid for deg som kunde å rette opp i opplysningene.

Et godt tips er derfor å kontrollsjekke at kundeopplysningene du gir til avfallsleverandøren, er korrekte. Det er også lurt å høre med avfallsleverandøren på forhånd dersom det er enkelte avfallstyper du er usikker på hvordan du skal sortere, eller om bompenger og fakturagebyr er inkludert i den forespeilende prisen.

Del dette innlegget
New call-to-action